Може би знаеш, че когато дойде някоя болест, тя неминуемо ни напомня, че сами по себе си нямаме живот, и въобще се чувстваме слаби и незащитени. Заради това човекът през цялата си история след Грехопадението иска да бъде независим, силен и да подчинява на волята си природата, другите и собственото си тяло. Този стремеж е отразен и в медицината. Тя е блян по безсмъртието и има за цел удължаване на живота, но всичките ни усилия се разрушават.
Днес има антибиотици, има апарати сърце, бели дробове, бъбреци, но „дните на нашия живот са седемдесет години, а при по-голяма сила осемдесет години, а най-доброто време от тях е труд и болест” (Пс. 89:10). Това е казал отдавна св. цар и пророк Давид, а виждаме, че и днес нещата не са се променили.
Така, че имаме нужда от защита.
Свети Харалампий се е доказал като защитник против болести и епидемии и ние в негово лице виждаме ходатай и бърз помощник. А медът през цялата история на човечеството е смятан за лековит. Така че не е сложна връзката между меда и светеца. Просто свързваме личността, молитвата и лекарството.
А какво да кажем за „лекарството против безсмъртие”?
Знаете ли, че когато в Константинопол имало чума или други бедствия, числото на приемащите св. Причастие нараствало. Всеки търсил защита от Господа, Богородица или някой светец.
За светците-покровители на различни съсловия можем да търсим корените им в миналото. В епохата на езичество, различните професии имали покровители богове, като Хермес - бог, почитан от търговците, Арес или Марс - покровител на войниците и т.н. Това обаче се променило с идването на християнството и много съсловия сменили божествата си със светии. Само че разликата между тях и сегашните християни в България е, че в онази епоха в деня на чествания светец празнуващите са били в храмовете на св. Литургия, а сега в деня на св. архангел Михаил да сте видели полицаите да се причастяват, или пък банкерите - в деня на св. Николай? Не.
А да мислим, че св. Харалампий не е покровител на пчеларите и няма нищо общо с меда е неправилно. Не трябва да търсим такава логика, т.е. че един светец помага за едно и такъв е инструментариумът му, а друг не…
отец Добромир Димитров / pravoslavie.bg
iPernik отваря врати за всеки, който има да каже нещо!
Лична публикация - ще бъдете публикувани най-горе на първа страница на сайта!
Необходимо е единствено да Влезете с Фейсбук или да се регистрирате!