Събрали се животните и се чудили как да е. Нещо че прават. - Те от мене вуна, да е рошава! - рекла мечката.
- Те от мене хитринка, да е итра! - рекла лисицата. Пчелата рекла:
- Те от мене мед, да е блага!
Поро рекъл:
- Да, да! Да я изручая. Те от мене малко миризма, да я пази!
Тоя това, оня онова - направили путката. Айде сега че ида да я кръщавая. Како че е името? По това време се обади пупуньоко:
- Пу-пу, пу-пу.
Мечката рекла:
- Како че е - путка че е!
Тръгнали при попо вече да я кръщават. Оставили я до църквата и отишли да търсат попо. Оставили куро да я пази, а он земе та размеша подаръците. Върнали се животните и като видели това, земали едно въже да го бесат. Почнали да го сецат. През това време подредили подаръците и путката се обади:
- Немойте го! Я му казах да измеша подаръците.
Свалили го, ама къде е седело въжето, останало гривня, като прекинето.
Чул Господ гюрултия и пошел да види що става. Лисицата, като видела дедо Господ, грабне путката и фръс между задните нодзе - скрие я. Погледнал дедо Господ, почудил се, на рекъл:
- Айде от мене да мине. Къде сте я турили - там да и е местото, що сте й подарили - нойно да си е!
Та от тогава путката се вика путка, а уйо има окол главата прекинето.
2
По едно време много се разплодили хората и Господ спрел човеците - на жените запечатил путките, а на мъжете собрал курците. Закачил ги у една плевня. И ги пази. Дошло време Господ да отпуща човеците. Мъжете вече че дойдат да си зимат инструментите. Секи търчи да си го земе. Кой е по-висок - рипне, откачи и бега. Кой е по- нисок - рипне-сецне, рипне-сецне и до дека го откачи, се разтръгне. Затова по-високите мъже са си с техните курци, а ниските - с по-големи, от разтърганьето.
Как че разпечатва жените. Забил една сабя с дръжката у земята, с връо нагоре. Они минуя и се цепна. Коя е по-висока, мине и цепне малко; коя е по-маненка, като зацапари, та до сред. Затова на ниските путките са по-големи, а на по-високите - по-маненки.
3
Минало се време и Господ па собрал путките. Дошло време да ги раздава. Жените се юрнали и коя що докачи. И сега коя си е земала нойната - пази я; коя е земала чужда - раздава я на кой как сака. Затова има едни жени давая, едни не давая.
4
Господ решил да изпита жената и мъжо. Викнал жената.
- Първо сестра ти ли да приберем или първо тебе?
Жената рекла, нали са си по-милостиви жените:
- Я, дедо Господи, ни прибери двете заедно.
Така и станало. И сега жените, докато са живи и сестрите им са живи. Се си можат. Господ викнал мъжо.
- Първо тебе ли да приберем или първо брато ти да приберем?
Да, да. Че остане брато да обере сичко, помислил си мъжо и рекъл:
- А, първо прибери брато!
Затова на мъжо първо брато му умира.
5
На един му се явил дедо Господ и човеко го питал по какво че познае кога е дошло времето да го прибере горе.
- Живей си спокойно. Че ти пратим три белега, па тогай.
Първо на човеко му побелели косите. После му изпаднали зъбите. Накрайо му климнал и Брато. Заприбирал го вече дедо Господ, а човеко се плаче:
- Е, дедо Господи, убаво ми прати бележки, ама защо първо не ми зема мерако, па после Брато.
6
Кога Адам и Ева прегрешили, ги било срам да се покажат на Господа. Да не ги види такива оголели свили се седнешком и си турили ръцете на главата. Къде Бог ги видел косите им окапали, а там къде не могъл - останали. На главата, под мишките и между краката. Затова немаме сега насекъде вуна.
7
Еднъж северо и юго се облагали. Северо рекъл:
- Яз мога що е водно да го замръзнем!
- Яз па мога да размръзнем що е замръзнало! - рекъл юго.
- Айде да видиме.
Фанал северо, та веял, веял и сичко замразил. После фанал да вее юго и сичко да топи.
На планината една баба като видела, че се топи целио мраз, турила под гъзо едно парче да го зачува.
Собрали се па северо и юго да видат що са направили.
- Виде ли как замръзнах сичко!
- А ти виде ли как стопих сичко!
- Я да видиме.
И намерили парчето, що скрила бабата. Юго се ядосал.
- Да даде Господ никога гъзо да не й се сгрее!
От тогаза гъзо на жената се е студен
8
Свети Йован и Бог одили по земята. На едно место минали покрай старец, копа трънье. Нищо не му казали. На друго место гледат едни се кецат.
- Добър ден! - поздравил дедо Господ.
- Защо тия поздрави, а старецо подмина? – питал Свети Йован.
- Оня копаше да разтура, а тия творат. - отвърнал дедо Господ.
9
У един манастир дошла нова игуменка. Обичала много оная работа, а у манастиро нема с кого. Клисаро дрът. Дала обява, че се търси нов клисар.
Кой како доодил, бегал като гявол от тамян. Иванчо си рекъл - щом тия бегая, там има нещо интересно, че идем.
Игуменката рекла:
- Че те земем, ако отговориш на три въпроса.
- Ти питай, я че отговарам.
Она засукала расото.
- Това що е?
- Това са солунските диреци.
Заголила си боските.
- Това що е?
- Това са синайските възвишения.
Седнала така и оддоле лъснала рунтавицата.
- Това що е?
- Това е жертвенико на Мойсей.
Отговорил се, па рекъл:
- Ти ме пита, може ли я да питам?
- Може.
Извадил го надървен.
- Що е това?
- Жезъло наАврам.
Разлюлал мъдурите.
- Това са истанбулските камбани.
- Сега може ли, рекъл, да легнем между солунските диреци, да се фанем за синайските възвишения, да турим жезъло на Аврам у жертвенико на Мойсей, да разлюлям истанбулските камбани, та да разбере цел свет, че у тоя манастир нов клисар има.
- Па може.
И станал клисар човеко.
10
Баба игуменка заумирала. Сестрите я питат:
- Бабо игуменке, кое е по- добре - да е манечок, да е среден или да е голем ?
- Среден, сестри!
- Защо така?
- Защо голем нема!
iPernik отваря врати за всеки, който има да каже нещо!
Лична публикация - ще бъдете публикувани най-горе на първа страница на сайта!
Необходимо е единствено да Влезете с Фейсбук или да се регистрирате!